Školní vzdělávací program
"DOMEČEK POZNÁNÍ"

Motto školního vzdělávacího programu
„Kolik okének poznání otevřeme dětem v předškolním věku, tolik jich zůstane pootevřených po celý život. Až nastane ten pravý čas, samy si pak v životě snáze vyberou z okének poznání ta, která budou chtít otevřít dokořán.“
Symbolika obrázku
- Domeček: místo plné kamarádů, místo, kde Vás vítají usměvavé učitelky připravené dětem pomoci na jejich cestě za poznáním. Je to místo s rodinnou a přátelskou atmosférou, tolerancí, pohodou, klidem, citovým zázemím. Místo, ve kterém dodržujeme daná pravidla, která budeme společně dodržovat i spoluvytvářet.
- Okénka poznání: budeme otvírat okénka, která nám budou nabízet širokou škálu poznání o světě, o lidech a všem co nás obklopuje a zajímá.
- Les, školní zahrada: zdravé prostředí v okolí mateřské školy, příležitosti k rozmanitým hrám a činnostem nejen na školní zahradě, ale i v okolní přírodě, příležitost k pěstování rostlin, kytek, bylinek. Pozorování růstu ovocného stromu, dobrý pocit z vlastní sklizně.
- Sluníčko, nebe: radost, úsměv a pohoda z každodenního pobytu v mateřské škole, i když ne vždy je nebe bez mráčků, pokusíme si najít alespoň malou radost v každém dni.
- Komín: spokojeně bafající komín je symbolem procesu, který směřoval k vytyčenému cíli. Všestranně rozvinuté, samostatné, tvořivé, zdravě sebevědomé, ctižádostivé a přiměřeně věku vyvíjející se dítě, které bude zvídavě kráčet po další cestě základní školou. Pokud se nám to všechno podaří, budeme spokojeni! Ať se i nadále v životě vše daří!
Podtémata integrovaných bloků ŠVP aneb otvíráme okénka poznání
- Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?
- Jak žijí lidé?
- Co je to svět? Modrá planeta?
- Jaké jsou tradice lidí a jejich zvyky?
- Jaro, léto, podzim, zima – to je celý rok?
Domku, domečku, kdo v tobě přebývá?
Vytváříme povědomí o základních pravidlech chování a jejich respektování, společně pravidla tvoříme, děti se učí adaptovat na život v prostředí, vnímat jeho změny, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
- Školka plná překvapení, co je to všude kolem nás?
- Budeme kamarádi?
- Přišlo na nás zlobení? aneb slušné chování
- Kdo jsem já? Moje rodina, jak jsem přišel na svět?
- Poznáváme svou vesnici, město, vlast
Jak žijí lidé?
Osvojujeme si elementárních poznatky o okolním prostředí, o vlastním těle a jeho zdraví, pohybových činnostech, o užívání smyslů, vytváříme si zdravé životní návyky, upevňujeme si pravidla chování ve vztahu k druhému a rozvíjíme schopnost žít ve společenství ostatních lidí
- Kdo, co, čím? – práce dospělých dříve a dnes
- Jak se dostanu bezpečně do školky? – dopravní prostředky
- Co je zdraví? Co je nemoc?
- Kdo jsou naši pomocníčci? Smysly?
- Brzy budu školákem?
Co je to svět? Modrá planeta?
Učíme se vnímat řád světa a jeho přirozené změny, vše prožíváme co nejvíce venku prostřednictvím různorodých činností. Získáváme elementární povědomí o existenci různých etnických skupin, jejich kultur, máme povědomí o planetě Zemi, vesmíru.
- Naše modrá planeta Země a vesmír kolem nás
- Příroda kolem nás, co je živé, neživé?
- Rozmary počasí, jaký je koloběh vody v přírodě?
- Kde se vzalo tolik vody? .rybník, potok, řeka, moře
- Všechno na světě má svůj čas.
Jaké jsou tradice lidí a jejich zvyky?
Vytváříme si základy aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivní vztah ke kultuře a umění, rozvíjíme si dovedností umožňující tyto vztahy a postoje, učíme se vyjadřovat a projevovat. Těšíme se z hezkých a příjemných kulturních zážitků, ctíme tradice našich předků i vytváříme nové, vyjadřujeme své prožitky hudbou, dramatickou improvizací apod.
Oslavujeme svátky a narozeniny
- Týden plný tajemna
- Přijede Martin na bílém koni?
- Do školky přijdou Barborky
- Čert a Mikuláš přinášejí vánoční čas
- Čas adventu, Vánoc, lásky a splněných přání
- Tři králové
- Masopustní veselí, pohádkový karneval
- Zimo, táhni pryč - vynášení Morany
- Hody, hody doprovody, jaro je tu!
- Čarodějnický týden
- Maminky mají svátek
- Duhový týden splněných dětských přání - Den dětí.
Jaro, léto, podzim, zima- to je celý rok?
Učíme se vnímat, že vše na světě má svůj čas a řád, že svět je rozmanitý, pozoruhodný a pestrý a to jak svět přírody, tak svět lidí, zkoumáme přírodu v okolí a věci kolem sebe. Objevujeme a oslavujeme krásy přírody, prožíváme radost, že jsme toho všeho součástí, učíme se přírodu chránit.
- Co jsou to dary přírody? Květiny, stromy, plody v lese i na zahrádce
- Co dělají zvířátka, ptáčci, broučci a pavoučci po celý rok?
- Když příroda maluje.